Vastaamme vastuullisesti vastuullisuudestamme

Tapio Anttila

”Vastuullisuus -sana on kulunut ja pitäisi keksiä jotain muuta”, ”Nykyäänhän kaikki ovat vastuullisia”, ”Vastuullisuus on nyt muotia” ja ”Vastuullisuus ja hiilijalanjäljen laskeminen alkavat olla jo passe” ovat
kannanottoja, joita kuulemme nykyään toistuvasti. Ovatko asiat näin hyvin?

  

Tuo sana on varmasti kokenut inflaatiota ja lähestynyt kyllästymispistettä. MUTTA noissa lingvistisissä pohdinnoissa ja trendi analyyseissä unohtuu oleellisin asia, eli itse sanan sisältö ja tarkoitus. Olisi todella hienoa maapallomme kannalta, jos olisimme todellakin kyllästäneet kyllästymiseen asti kaiken kaiken kattavalla vastuullisuudella. Valitettavasti näin ei ole. Siksi nuo väittämät ovat jopa ärsyttäviä ja vievät huomion pois tärkeistä teoista, joita meidän kaikkien olisi tehtävä – olipa se sitten muodikasta tai ei.

 

"Olisi todella hienoa maapallomme kannalta, jos olisimme todellakin kyllästäneet kyllästymiseen asti kaiken kaiken kattavalla vastuullisuudella."


Toinen asia mikä myös ärsyttää tuon sanan muoti-ilmiö pohdinnoissa, on sen nostaminen pelkästään kilpailukykytekijäksi. En tarkoita, etteikö se voisi olla myös sitä, mutta jos vastuullisuus otetaan ohjelmaan pelkästään siksi, että ”kun se on kilpailijallakin”. Toisaalta onhan tämäkin parempi kuin täysi ”vastuuttomuus”, mutta onko se aitoa huolta ympäristöstämme ja halua parantaa sitä? Todellinen vastuullisuus sisäistettynä yrityksen arvoihin, johtaa varmasti parempiin saavutuksiin ja konkreettisiin tekoihin eikä jää pelkiksi ohjelma julistuksiksi.

Vastuullisuus on monitahoinen aihealue ja sisältää monia tapoja sekä keinoja toteuttaa sitä. Siksi sanan yleistäminen liian laajaan ja yleispätevään kontekstiin on tehnyt siitä liian ”itsestään selvän” termin, joka on kulunut liiassa käytössä. Itse asia on edelleen ajankohtainen ja vaatisi syvällisempiä avauksia.




Lupaamme käyttää edelleen ”vastuullisuus” sanaa aina ja joka paikassa, niin paljon kuin mahdollista. Emme julista juhlallista ohjelmaa, joka yltää vuoteen 2030, vaan teemme konkreettisia tekoja nyt heti. Emme välitä onko vastuullisuus trendikästä vai ei - teemme sitä joka tapauksessa ja kaiken siksi, että olemme huolissamme yhteisestä ympäristöstämme. 

Olemme tehneet uutterasti töitä selvittääksemme kaikkien tuotteidemme hiilijalanjäljen. Se sisältää kaikki valmistuksen osa-alueet materiaaleista kuljetukseen. Pystymme näin myös tarkkailemaan, mistä päästöt muodostuvat ja saamme siitä hyödyllistä tietoa suunnittelun pohjaksi. Kompensoimme metsän istutuksilla tuotteidemme hiilijalanjäljen hiilineutraaliksi.
 
- Tapio

 

P.s.  Lue lisää täältä, mitä muuta vastuullisuus on meille.Tuotteiden hiilijalanjälki eriteltynä ja kompensointi on esitetty jokaisen tuotteen kohdalla - käy katsomassa esim. Day&Night -vuodesohvan hiilijalanjälki.